keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

NORMAALI PÄIVÄ KIELIMATKALLA: AUSTRALIA EDITION

*Postaus on toteutettu yhteistyössä EF Education Firstin kanssa

Heipsun, tein Kalifornian matkan jälkeen postauksen meidän normaalista päivästä kielimatkalla. Pääset postaukseen tästä. Nyt olisi tarkoitus tehdä samanlainen postaus normaalista päivästä kielimatkalla Australiassa.

Aamu alkoi arkisin 6:30 herätyksellä. Jostain syystä meidän host mamma herätti meidät lähes aina paria minuuttia ennen herätyskelloa. Herättyämme raahauduimme aamupalalle. Aamupalana meillä oli AINA muroja ja vaihtelevasti eri hedelmiä, yleensä persikoita tai mansikoita. Sen jälkeen teimme loputkin aamuhommat ja vaihdoimme päivän vaatteet. Puoli kahdeksan lähdimme kävelemään bussipysäkille. Matkaa oli vajaa kilometri ja kävelymatkan aikana pelättiin krokotiilisillan ylitystä ja ihmeteltiin keguruita sekä kakaduja. Kuinka näinkin arkinen asia, kuin bussipysäkille raahautuminen, voi muuttua Australiassa niin ihmeelliseksi.

Bussi Cairnsin keskustaan lähti 7:48 (ainakin silloin kun se oli ajoissa). Bussimatka kesti noin 45 minuuttia ja keskustassa olimme puoli yhdeksän aikaa. Matkan aikana yleensä nukuttiin, kuunneltiin musiikkia tai höpöteltiin muiden oppilaiden kanssa. Meidän bussin numero oli 110 ja se kulki Palm Covelta rantaa pitkin Cairns centralille asti.

Joka aamu tapasimme tasan kello yhdeksän Shangri-La-hotellille, joka toimi koulunamme.
Meillä oli siis puolisen tuntia löytää bussipysäkiltä hotellille. Oltiin mun host siskon sen verran huonoja suunnistamaan, joten meillä meni muutama aamu opetella oikea reitti. Onneks bussilta kulki myös muita oppilaita, joten usein päädyttiin seuraamaan muita.

Yhdeksältä alkoi ensimmäinen aktiviteetti. Aktiviteettina meillä saattoi olla lentopalloa, photo scavenger hunt, liider hunt tai vaikkapa shoppailua. Usein saattiin vaikuttaa mitä haluttiin tehdä.
TAI
Vaihtoehtoisesti meillä saattoi olla heti aamusta koulua. Ensimmäinen oppitunti kesti 9.00-10.20. Tunneilla kävimme mm. kirjankappaleita, keskusteltiin tai leikittiin yms. 10.20-10.40 meillä oli tauko, jolloin syötiin eväitä tai juostiin woolworthsille ostamaan ruokaa. Toinen tunti jatkui 10.40 ja silloin saatoimme tehdä esimerkiksi ryhmätöitä tai I padeilla My Take-projektia.

Kahdeltatoista alkoi meidän kauan odotettu RUOKATAUKO. Meidän aamupala oli sen verran epäravitseva, joten ruokailua odotettiin koko aamu. Ruokatauolla söimme meidän packed lunchit, jotka sisälsivät leivän, hedelmiä, kookossuklaaherkkuja yms. Lue: Söimme packed lunchista suklaajutut ja hedelmät ja suuntasimme MC Donald'siin syömään Mc biteseja tai woolworthsille ostamaan ruokaa. Ruokatauko kesti tunnin ja usein istuskelimme syömässä Lagoonilla.

Iltapäivällä klo 13 meillä jatkui koulu tai aktiviteetti riippuen aamun ohjelmasta. Joinain päivinä meillä saattoi olla koko päivän koulua, jolloin meillä oli seuraavana päivänä kokopäivän aktiviteetti.

Koulu/aktiviteetti loppui neljän aikaa ja meillä oli hetki/loppuilta vapaata. Meillä saattoi olla koko ilta vapaata, jolloin suunnattiin shoppailemaan tai rannalle. Kotona oltiin kuuden aikaan (ennen tai jälkeen), jolloin päästiin suoraan syömään illallista. Meidän host perhe oli todella tarkka ruoka-ajoista eli jos myöhästyttiin, jouduimme tyytymään lämpimiin voileipiin. Illallisen jälkeen käytiin uimassa tai katsotiin telkkaria, josta tuli usein Australialaista jalkapalloa.

Joskus meillä oli ilta-aktiviteetti, joka yleensä oli leffa, BBQ tai disko. Ilta-aktiviteetti alkoi viiden kuuden aikaa, joten meillä ei ollut aikaa käydä kotona ennen sitä. Silloin suunnattiin jonnekin syömään. Ilta-aktiviteetti loppui 20-22 ja saatiin lähteä sieltä milloin haluttiin.

Illan ohjelmasta riippuen päästiin omiin huoneisiin yhdeksän jälkeen. Illalla soittelin skypellä kotiin, luin wappia tai kirjoittelin matkapäiväkirjaa. Käytiin myös suihkussa, jotta ei enää aamulla tarvitsisi. Monesti höpöteltiin host siskon kanssa ja nukkumaan päästiin vasta puoleyön paikkeilla. Matkan aikana huomasi rankkoja päivät ovat. Illalla oltiin todella väsyneitä ei millään jaksanut valvoa kovin myöhään tapahtumatäyteisen päivän jälkeen.

Näin eteni siis meidän normaalipäivä Australiassa. Joka päivä oli kuitenkin uniikki ja tehtiin eri asioita. Välillä meillä oli myös aktiviteettipäiviä, jollloin ohjelma meni täysin eri tavalla.

Mitäs tykkäsitte tällaisesta postauksesta?